sachmet

Dnešní datum: 18. 05. 2024   | Hlavní stránka | Seznam rubrik | Download | Weblinks |  
  Seznam rubrikkulatý roh
mínus 1 Weblog
plus 2 Staré civilizace
plus 3 Lingvistika a andragogika
plus 4 Itineráře cest, jachting, příroda
mínus 5 Literární poklesky
mínus 6 Zajímavosti a srandičky


  Kalendářkulatý roh
<<  Květen  >>
PoÚtStČtSoNe
  1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31   

Mezopotámie

* Mýty Ugaritu

Vydáno dne 05. 05. 2006 (1859 přečtení)

Krátká úvodní informace o mytologii Ugaritu. Přehled božstev.

Úvod do mytologie Ugaritu

Ugarit se nacházel na mapě od Kypru směrem na východ. Na tellu Raš Šamra byly nalezeny texty zaznamenané pěti druhy písma a v devíti jazycích. Ugaritský klínopis byl pouze konsonantní.
Mytologie – kontext s Biblí, pozadí obřadů v Kanaánu; avšak sami U. hovoří o Kanaáncích jako o cizincích. Často se v mytologii vyskytují stejné verše jako ve Starém zákoně.
Texty jsou členěny podle žánrů po čísly 1 – 9, mytologické texty mají číslo 1.

tabulka KTU 1.100
- uvádí dlouhý výčet božstev (kobyla uštknutá hadem obchází bohy a hledá, který jí pomůže)

KTU 1.148 (KTU – Ugarit)
RS 20.24 (RS – místo, Raš Šamra)
- kanovnický výčet bohů a pravidelných obětí

EL
- zápis il, vysl. Ílu, význam „bůh“; akkadský ekvivalent ílu, Enlil
- hlavní bůh, majestátný stařec, sídlil na místě MBK NHRM (pramen dvou řek), což bylo čistě mytologické místo
- měl chrám v Ugaritu na akropoli, našly se v něm i dvě sochy Dagana
- otec, stvořitel všech bohů, svrchovaný, milosrdný, rozhodující, otec let, býk, slitovný, „zákonodárný“...

BAAL
- zápis bˇl, význam „pán“; akkadský ekvivalent Adad (bůh bouře a deště)
- sídlil na Safonských výšinách (MRYN S.PN), které se nacházely na dohled od Ugaritu na sever
- chrám v Ugaritu, mezi jeho a Elovým chrámem byl dům velekněze, kde bylo nalezeno množství mytologických a školských textů
- bůh bouře, jezdí na oblacích, dává deště (proto vládne říjen - březen), „výkonný“

DAGAN
- zápis dgn, význam: a) ryba (dag) b) bouře (dagana- ar.) c) obilí (daga – hebr.); akkadský ekvivalent Dagan
- sídlil v Tutulu (TTL) na středním toku Eufratu asi 100 km od Ugaritu
- titulován jako Baalův otec

v Ugaritu oblíbená dubleta, „dvojbozí“

ANAT + AŠTARTA
- dvě bohyně lásky, války a vášně; akk. Anatu (ne moc známá) a Ištar
- sídlící v INBB (énu bábu = bez bran), mytologické místo
- Anat ráda létala, měla veliká křídla; pomocnice Baala, neuznávala zaběhlé řády panteonu, děsila i Ela (hrozila mu rozbitím hlavy...), možná teorie že El jejím otcem
- později bohyně sjednoceny na ATTARGATIS, možná i dříve byla jen jedna

JARÍH
- zápis YRH, bůh měsíce, akk. Sín
- sídlo na SV od Ugaritu v LRGT (Largatu); toto místo zmíněno v textech z Ebly jako sídlo boha NI-da-KUL (číst asi Adabal, Adad-Baal)
- zvažuje se i možnost chyby v zápisu – ne LRGT, ale UGRT, sídlil by tedy v Ugaritu (velmi podobné grafémy)
- možná jednotný s Baalem
- vzývají ho nomádi, orientují se podle měsíce, zajišťuje jim plodnost stád

RAŠAP
- zápis RŠP, bůh podsvětí; akk. Nergal, bibl. Rešef
- sídlo v BBT (Bibítu), nevíme, kde měl chrám
- míval ve městě pravidelně vyhrazenu jednu čtvrť
- válečnický bůh, malá úloha – střílí šípy nemocí po lidech
- mnohdy ztotožňován s MOTEM , velká úloha
- oblíbený bůh ugaritské královské dynastie

Z.IZ.U + KEMÓŠ
- zápis Z.Z. + KMT, bohové války; akk. Kamiš
- o Z.IZ.U nic nevíme
- sídlo v HRYT (skalní jeskyně)
- Kemóš spojován s bohem Kamis.u (bůh Moábců), patron Karchemiše (Kamisovo město)

AŠERATU
- zápis ATRT, manželka Elova, bydlí s ním či v každém zeleném stromě

MILKU
- zápis MLK, Malik – král; akk.Málikúma (pluralita všech králů, myšleno zemřelých, která je personifikována tímto bohem)
- z místa Aštaratu (ˇTTRT) na jih od Ugaritu, kde sídlili Amónci, jejich bůh se jmenoval Milkóm
- v jednom hymnu je ztotožněn s RPU (Rapiu), ve Starém zákoně jsou takto nazýváni lidé vymřelého národa velkého vzrůstu = zástupný název pro mrtvé

KOŠAR + HASÍS
- zápis KTR + HSS, paralelismus, všude spolu, asi 1 bůh
- akk. Ea, sídlil v Apsu, akvatický bůh námořnictví, kovářství, řemesla, zaklínání
- sídlo na Kaftóru (KPTR), dnešní Kréta
- bůh řemesel (chasís = chytrý, košar = zručný)
- sídlí za vodou, plaví se
- ochraňuje bohyni slunce Šapaš při noční pouti mořem v podsvětí

ŠAHAR + ŠALIM
- zápis ŠHR + ŠLM, sídlí v ŠMM (šamúma = nebe)
- Jitřenka a Večernice

HORON
- zápis HRN, bůh nehostiných končin, kde je vedro a hadi
- umí zaříkávat hady a škorpiony
- sídlí v MS.D

ŠAPAŠ
- zápis ŠPŠ; akk. bůh Šamaš
- bohové slunce a měsíce často v opačném rodě
- bohyně slunce, bývá poslíčkem bohů

MOT
- bůh smrti
- střídání sucha a vláhy díky střídání vlády Mota a Baala

Hlavní mytologické texty

Baalovský cyklus
- KTU 1.1 – 1.6
- mýty o Baalovi
- drobnější texty na KTU 1.7. – 1.11 rovněž pojednávají o Baalovi
- dělí se na tři hlavní příběhy

Boj Baala s Jamem
Jam je bůh moře a miláček Eův (starší bozi často měli v oblibě nějakého mladšího boha nebo příšeru). Vypráví o boji hrdiny Baala proti drakovi se sedmi hlavami. Jam dostane od Košara palác a začne si činit nárok na vládu nad světem, pošle posla k bohům ať mu vydají Baala. Ti to odsouhlasí, jen bůh Košar ukuje dvě zbraně – Vyháněče a Vymítače (synonymní). S jejich pomocí Baal Jama porazí. Aštarta ho vyzve k potrestámí Jama (vysušit, vypít, pošlapat...). Jam je poražen, Baal kraluje opět nad světem; možná si pak vzal Anat.
Příběh se liší od obdobných mýtů v tom, že Baal nemá podporu celého panteonu, jen jednotlivců. Možná měl „limited kingship“ stejně jako král Ugaritu. Část příběhu shodná s Izaiášem v Bibli.
LTN (látán) = livjátan, drak; pochází ze slova *lawtanu

Stavba Baalova paláce
Baal je oslavován na velké hostině (zřejmě po návratu z podsvětí). Všichni jedí a pijí – z poháru, který neviděla žádná žena ani bohyně. Družiník RDMN (řec. Radamantis – soudce v podsvětí).
Pak střih: Anat bojuje proti lidu od východu i od západu, krvavě je bije a moc se jí to líbí. Baal ji zavolá, ona přijde a mluví spolu o stavbě paláce pro Baala. Anat zajde za Elem a hrozí mu, že Baal jako pán země má mít palác. On se před ní zavře a volá že je spíš chlap než žena a že si tedy má nějak poradit. Anat uplatí Ašeru, Elovu ženu, a ta Ela přemluví. Baal smí mít palác a vládnout. Staví ho Košas a Hasís z drahokamů, pak jej vypálí napevno. Přemlouvají Baala ať si nechá udělat okno – jemu se moc nechce, protože okny může vejít protivník, bůh smrti.

Boj Baala s bohem smrti Motem
Mot se naštve že nebyl pozván na hostinu a trvá na tom, že Baal má tedy přijít na hostinu k němu do podsvětí. On jde, zastaví se na hranici života a smrti a tam zplodí s kravkou syna (jeho osud nejasný). Mot je žravý bůh, ale Baala nesežere, jen leží mrtvý na hranici života a smrti. Všude je sucho, Anat se ho vydá hledat. Najde Mota, zjistí co udělal aalovi – děsně se naštve, rozseká ho, přeseje, rozpráší. Pak se pojí s bohyní Šapaš, která v noci putuje podsvětím. Přinese Baala, dá ho Anatě a ta ho na zádech odnese do světa. Jde ho pohřbít, on však ožije.
Čeká ho boj s Motem, toho však nelze zabít. Skončí to remízou, oba padnou. Šapaš Mota okřikne, ať se spokojí s takovým výsledkem, že už to stačí jinak ho El potrestá. Baal vládne tedy světu živých, Mot světu mrtvých a Jam mořím.
V závěru hymnus na bohyni Šapaš.

Vyprávění o bozích hodných a krásných co se narodili Elovi ze dvou smrtelných žen
- jsou zde zmiňováni ještě bohové úsvitu a soumraku Šahar a Šalim, žrouti – proto musejí strávit 7 let na poušti...(?)
Svatba Jaríha s Níkal
- otec, pán léta mu ji nechtěl dát, nabízel náhradnice. Jaríh nakonec rodinu uplatí a vezme si ji; obsahuje hymnus na bohyně Kašarátu (duál, KTRT) – pečují o těhotenství, porod a nemluvňata.

Výklady mýtů - rituální (co dělá král), přírodní (př. děje), psychologické, fenomenologické...

Literatura:
Ondřej Stehlík: Ugaritské náboženské texty


[Akt. známka: 1,67 / Počet hlasů: 3] 1 2 3 4 5

Celý článek | Autor: Sachmet | Počet komentářů: 56472 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

  Fotogaleriekulatý roh
Amsterdam 2007
Vienna Boat Show 2007
Boat Brno 2007
Budapešť podruhé 2007
Kréta 2007
Londýn 2007
Budapešť 2007
Vídeňská muzea
Tall Ship´s Race 2006
Chorvatsko 2006
Tungur 5
Berlínská muzea
Sraz 10 let po matuře
Egypt 2005
Italské sopky
Cantata ecologica
Hádečkové, plazouši
Akce Mauremys
Akce Aeskulap
Anglie
Indiánské časy
Nálady

  Zajímavé stránkykulatý roh


Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.